Eiti prie turinio

Paroda „Kinų peizažinė tapyba“

2013 m. vasario 13 d.
VU Biblioteka

Ekspozicija veikia VU bibliotekos Orientalistikos skaitykloje (Universiteto g. 3) iki kovo 8 d.

Kinų kalba peizažas vadinamas shanshui – kalnai (shan) ir vanduo (shui).

Norint teisingai suvokti kinų peizažinės tapybos esmę, būtina aiškintis specifinius jos bruožus ir pagrindinius peizažinės tapybos estetikos principus, kurie pradėjo formuotis jau pirmuose mūsų eros amžiuose.

Penktajame amžiuje vienas žinomiausių kinų dailės teoretikų – Xie He suformulavo garsiuosius šešis pagrindinius tapybos principus. Iš jų svarbiausias – „sudvasinto gyvybinio ritmo atgarsis“. T.y. kiekvienas brūkšnys, taškas, kiekvienas teptuko prisilietimas turi skleisti gyvybę.

Peizažas kinų mene užėmė ne tik savarankišką vaidmenį, bet tapo pagrindinis išreiškėjas idėjinių, emocinių ir etinių pažiūrų. Kinų peizažas –filosofinių apmąstymų pasaulis.

Vienas pagrindinių mokymosi būdų Kinijoje – senos tapybos sekimas ir kopijavimas. Tapytojas turi siekti tobulumo kopijuodamas – ne sausai pamėgdžiodamas, o įvaldydamas darbų autorių meistriškumą… Taip perprantami tušo bei teptuko panaudojimo metodai, kompoziciniai principai.

Parodoje pamatysite įvairių amžių kinų meistrų darbų kopijas. Nors ir didelė dailininkų įvairovė, bet visus jungia stiliaus vienovė, gilus menininkų ryšys su tradicija, išlaikančia ir perduodančia iš amžių į amžius pagrindinius estetinius principus – savitą kompozicijos sampratą, simboliškumą, lengvumą ir aiškumą, kaligrafinę linijos kalbą, poetiškumą…

Darant kopijas, tampama bendraautoriumi. Nevalingai „įeinama“ į kuriamą peizažą, tampama tai keliautoju, tai tyrinėtoju, tai poetu…

Kitas bendraautoris – žiūrovas. Pabūkime kartu ir pakeliaukime kalnais ir vandenimis. Pajauskime kaip erdvė plečiasi ir į vidų, ir į išorę… pajuskime gamtos pulsavimą… Juk gebėjimu aptikti ir perteikti gamtos dvasią, kinai yra neprilygstami…

Gamta – visų mūsų įkvėpimo šaltinis. Iš jos mokomės išminties…

Šioje parodoje eksponuojamos kinų meistrų darbų kopijos, sukurtos lankiusių Vilniaus universiteto Konfucijaus instituto organizuojamus kinų tapybos ir kaligrafijos kursus. Darbai atlikti naudojantis kinų darbo priemonėmis, kurios pagarbiai vadinamos „keturiomis brangenybėmis“. Tai – kinietiškas teptukas, tušo plytelė, ryžių popierius, akmuo, skirtas tušui trinti.

Ant darbų matomi antspaudai, sukurti kinų meistrų.

Dailininkė Dalia Dokšaitė

Naujieną pateikė S. Misiūnienė

Kol kas komentarų nėra

Parašykite komentarą

Sekti

Gaukite kiekvieną naują įrašą į savo dėžutę.

Prisijunkite prie kitų sekėjų: